Wednesday, August 11, 2010

PUASA

Aku mula puasa serius bila masuk darjah tiga. Tahun-tahun sebelumnya, puasa hanya 'puasa yang yuk, siang-siang buka periuk'. Pernah darjah satu dan dua bangun seperti ahli keluaga lain. Satu hari, tidur sepanjang hari, pukul empat lebih kurang rasa macam nak mati. Emak kesian tengok aku agaknya, `perglah makan' katanya. Sejak itu aku tak pernah dipaksa puasa. Darjah tiga, sudah tiba kekuatan, bersama kematangan. Untuk berpuasa sepanjang hari. Tidak pula ada niat untuk ponteng. Sesekali sahaja, bila terlalu penat, balik sekolah, tengok ahli keluarga perempuan tidak berpuasa, aku sama-sama minum air. Keinginan datang sendiri. Tidak perlu ada ganjaran dari orang lain.

Bila bekerja, ada rakan-rakan yang puasa 'yang yuk'. Seorang rakan yang tidak banyak cakap, berkata secara bergurau, 'perangai macam budak-budak'. Ya, masing-masing sudah dewasa. Kenapa takut berpuasa? Takut lapar? Sejauh mana lapar pagi hingga petang? Kadang-kadang pun, bila terlalu sibuk kerja, terlupa juga untuk makan tengah hari. Boleh pula. Kedewasaan itu mungkin hanya untuk beberapa perkara, tidak pada perkara lain. Naluri itu, pada manusia, memang tertarik pada keseronokan, lari dari kesakitan. Tetapi yang membezakan manusia itu dari haiwan lain, adalah keupayaan berfikir untuk mengawal naluri. Dan pengawalan naluri ini, melalui ujian oleh Allah, adalah sesuatu yang membolehkan perbezaan manusia dari haiwan itu.

Kenapa mesti menyiksa diri? Tanya Mat itu suatu ketika pada aku, agaknya bila bau mulutku mencemar udara bilik. Sudah diberi naluri untuk makan, kenapa menahannya? Katanya lagi. Apa engkau tak penah puasa? Kata aku. Tidak. Jawabnya. Fikirkan maksud puasa. Apa engkau makan rasuah? Kalau tidak, tentu engkau puasa dari rasuah. Banyak lagi engkau tidak sentuh, tidak makan. Sedangkan perkara itu, mungkin sangat sedap dirasai. Tidakkah engkau terasa tersiksa berpuasa darinya? Ugama engkau dulu-dulu pun menyuruh orang berpuasa. Sekarang hanya tinggal adat sahaja ke? Kami tidak tersiksa. Jika tidak boleh, diizinkan untuk berbuka.

Allah mewajibkan umat Islam berpuasa, sebagaimana diwajibkan keatas umat-umat sebelumnya, semuga mereka bertaqwa. Maksud Al Quran. Perpuasa untuk membuktikan taat kepada Tuhan, bukan untuk menyiksa diri, tetapi mendapat keberkatan dariNya. Iman itu, logiknya, adalah ada kepercayaan, tidak perlu bukti secara nyata untuk itu. Percaya kepada `kehidupan` selepas mati? Macam mana nak buktikannya? Tiada bukti, tidak boleh percaya? Keimanan itu datangnya dari kepercayaan total. Kepercayan tidak total, keimanan tidak total. Buktikan keimanan itu dengan dengan berpuasa, salah satu rukun Islam. Kiranya tidak, ngaku beragama, tetapi suruhan tidak diikuti, boleh ke? Mematangan ini agaknya, menyebabkan aku mula berpuasa, walaupun mungkin kadangkala tidak sempurna, sejak umur 9 tahun.

Puasa mengajar aku untuk tabah dan berani. Walaupun sesekali terasa amat lapar, hati menjadi degil untuk tidak berbuka, kerana takut kena ganti masa bukan bulan Ramadhan, masa orang lain boleh makan disiang hari. Bagaimana menahan nafsu makan? Berani bukan sahaja untuk menghadapi cabaran. Berani, juga untuk tidak makan. Mat itu berani untuk makan. Aku berani untuk tidak makan...

Biarlah mereka dengan ugama dan kepercayaan mereka. Orang Inggeris berbangga kerana bahasa mereka menjadi bahasa antarabangsa. Banyak bangsa mempelajari bahasa Inggeris untuk dikenalpasti. Sekurang-kurangnya, bangsa tersebut menjadi multi-lingual, tahu berbagai bahasa. Bangsa tersebut adalah bangsa yang rajin, rajin mempelajari bahasa lain. Bangsa Inggeris?

Jadi maknanya, dalam kehidupan ini mempunyai paradoksnya sendiri. Keinginan terhadap sesuatu yang sebenarnya adalah keinginan terhadap sesuatu yang lain, yang mungkin membawa makna yang berlawanan dengan makna asal. Gelas yang separuh berisi (air), mungkin bermakna, separuh kosong (air). Jadi, jangan takut untuk berpuasa, kerana anda adalah orang yang berani untuk membuktikan keimanan saudara.

No comments:

Post a Comment