Monday, August 9, 2010

KUANTITATIF DAN KUALITATIF


'Kenapa engkau belajar? Untuk dapat ijazah, untuk senang dapat kerja, dengan gaji yang tinggi, banyak wang, dapat beli banyak barang, dan hidup senang. Kata Pelakon A.

'Aku juga ingin hidup senang. Tidak banyak wang pun tidak apa, asal rakan-rakan, juga pasangan aku memahami diri aku. Kata Pelakon B pula.

Semua orang ingin bahagia. Hidup senang. Ya, semua orang.
Bahagia macam mana? Ada orang inginkan wang yang cukup hanya untuk membeli keperluan untuk survive. Ada pula yang perlu untuk membeli kemewahan. Ada yang punya wang banyak bahagia. Ada yang tidak, risau takut wangnya diambil orang.

Ya. Kita semua inginkan kesenangan. Tetapi kesenangan bagi engkau tidak sama dengan kesenangan bagi aku. Tidak sama dengan dia. Kata Pelakon C.

Apa yang baik untuk semua orang, itu adalah keobjektifan. Tetapi baik untuk seseorang tidak semestinya baik untuk orang lain. Itu adalah kesubjektifan. Lima minit bagi sesetengah orang adalah sekejap. Satu, dua, tiga, empat dan lima. Tetapi bagi orang lain, lima minit menunggu bas, yang tidak kunjung tiba, adalah agak lama. Sungguh membosanlan.

Habis bagaimana kita ingin tahu, kiranya semua orang senang, atau tidak senang? Tanya Pelakon D pula. Bagaimana kita ingin buat keputusan, jika masyarakat kita sudah senang, kerana ada orang anggap dirinya sudah senang, tetapi orang lain kata hidup masih susah? Masih sukar? Masih belum sampai standard majoriti setuju?

Kehidupan ini mempunyai ciri-ciri objektif. Yang berfokus. Yang setiap orang setuju. Yang diperkuat melalui sistem, perundangan, adat dan resam. Tetapi, persetujuan ini banyak bergantung kepada nilai dan kepercayaan individu. Yang sebenarnya diterap dan dibangunkan melalui interaksi dengan persekitaran, dipanggil pengalaman. Jadi hidup ini tidak begitu 'mudah'. Walaupun ramai yang ingin berfikiran 'mudah'.

Tetapi, sebenarnya itulah permulaannya. Bagaimana menentukan sesuatu adalah penyebab kepada sesuatu yang lain? Kepercayaan sebenar atau persepsi? Sejauhmana ianya konsisten dalam kebanyakan situasi dan keadaan?

Bos aku kini mahukan semua orang pakai baju koperat yang sama untuk semua staf. Pada masa yang sama inginkan mereka bersaing dan berinovatif. Bukankah itu perkara yang berbeza? Ada standard tetapi berbeza. Atau perbezaan standard?

No comments:

Post a Comment