Thursday, July 29, 2010

JATI DIRI

Cinta sejati tidak wujud, kecuali hanya dalam novel romantik atau cerita wayang. begitu aku baca dalam satu rencana dalam sebuah akhbar tidak lama dahulu. Dengan connotation. Cinta sejati hanya wujud dengan tanggungjawab. Analoginya senang. Kata kawan aku Jamaluddin, tanpa langsung. Kahwin muda, tanpa kerja, tanpa kematangan. Hanya romans. Tiga bulan, sudah tahu hati budi, sudah tahu hidu busuk atau wangi. Sudah pandai usikan yang serius. Ramai yang kecundang kerana tanggungjawab untuk survive tidak boleh hanya dengan cinta. Survival perlukan lebih dari itu. Ia memerlukan makanan, perlindungan, kesihatan, pemahaman dan lebih dari itu. Ia memerlukan pengiktirafan.

Aku agak malu untuk bercerita tentang cinta dalam usia sebegini. Jika ia cerita keberahian antara lelaki dan perempuan. Lantaran pengalaman yang banyak mengajar kita tentang kasih dan sayang, kehampaan dan kekecewaan, kesunyian dan keganasan, kejayaan dan kepercayaan. Kesejatian cinta itu memerlukan kebertanggungjawaban dan kepercayaan. Dan ketulusan dan keikhlasan.

Suatu hari aku ditanya, apa maksud jati-diri? Terpeka, aku bertanya balik, apa maksudnya? Mereka, pelajar-pelajar muda dan tua, berdebat tentang sifat mulia, tentang kekuatan dan integriti, tentang nilai dan amalan... sehinggalah aku kaitkaan jati dengan sejati. Dengan contoh, jati diri dengan Melayu sejati. Dan seorang muda mencadangkan jati diri dengan cinta sejati. Dan mereka mula berfikir panjang, dan berbincang senyap, mungkin mambayangkan, melakonkan semula dalam fikiran, cuba memahami dan mencari ciri-ciri sejati...

No comments:

Post a Comment